Oracle BI EE
Oracle'ın  kurumsal firmalar için iş zekası çözümü olan "The Oracle Business  Intelligence Suite Enterprise Edition (EE)", tüm iş zekası problemlerine  çözüm sunabilecek ve yeni gelişmekte olan yeni iş zekası uygulama  ihtiyaçlarının tümüne cevap verebilecek niteliktedir. Oracle'ın Siebel  firmasını satın almasından sonra Siebel Analytics ürünü, BI Suite  Enterprise Edition'da raporlama aracı olarak seçilmiştir. Oracle, Siebel  Analytics ile kullanıcılara şirket içerisindeki tüm verilere erişme,  bunları yorumlama, tespitler yapma, değerlendirme ve düzeltme olanağı  sağlayan araçları ve teknolojiyi sunmaktadır.  
Oracle  BI EE'nin raporlama çözümü olan Siebel Analytics, Siebel Analytics  Server ve Siebel Analytics WEB denilen iki ana bileşenden oluşmaktadır.  Siebel Analytics Server, Oracle BI EE'nin parçası oldukran sonra Oracle  BI Server adını almıştır. 
Oracle  BI EE, ODBC bağlantısı sağlayabilen her veri kaynağına erişebilmekte,  bunları kullanarak analitik modelleme yapmayı sağlamakta ve birden fazla  kanala veri dağıtımı yapabilmektedir. Oracle BI Suite EE'nin yapısı  temel olarak aşağıdaki şekilde (Şekil-1) gösterilmiştir.
Yukarıdan  da görüleceği gibi farkı veri kaynaklarında ve farklı formatlarda  bulunan bilgilere erişim mümkündür. Veri kaynaklarına erişimde ODBC ya  da XMLA bağlantısı kullanılabilmektedir. Bu bağlantılar ile erişilen  veri kaynaklarındaki dizayn, Oracle BI Server üzerinde bulunan  "repository" denen özel bir yapıya kopyalanmakta ve modellemeye hazır  olmaktadır. Oracle BI EE'ın birçok ilişkisel veri tabanı için (Oracle  8i/9i/10g, IBM DB2, Microsoft SQL Server gibi) doğrudan (native)  bağlantı desteği vardır. ODBC ile alınan veri modelinden üretilen  sorgular bu veri tabanlarına doğrudan (native) gönderilir. Bu da  sorgulamaların daha performanslı çalışmasını sağlar. Oracle BI EE, XMLA  standardında veri paylaşımı sağlayan veri kaynaklarına da (Microsoft  Analysis Services gibi) erişerek çok boyutlu yapıda bulunan verileri  kullanabilmektedir. Ayrıca birçok firmada çokça kullanılan metin, Excel  ve XML dosyaları da birer veri kaynağı olabilmektedir. 
Oracle  BI Server tüm raporlama işlemlerinin çekirdeğini oluşturur. Fiziksel  veri kaynaklarına ait bilgilerin bulunduğu, tüm modellemenin yapıldığı,  kısaca metadata'nın (veri hakkında veri) tutulduğu repository yapısı  Oracle BI Server tarafından yönetilir. Repository sunucu üzerinde dosya  formatında tutulur. Herhangi bir ilişkisel veri tabanına ihtiyaç  duymaması, Oracle BI EE'nin daha esnek olmasını sağlamaktadır. Analytics  WEB sunucusu ise hazırlanan raporların, dashboard'ların ve dağıtım  mekanizmalarının bulunduğu katalog dosyalarının yönetimi ve sunumu  görevini üstlenmektedir.
Oracle  BI Server'ın akıllı bir önbellekleme (cache) mekanizması vardır.  Üzerinden gönderilen sorguların sonuçlarını önbelleğe alır ve benzer  sorguları veri kaynağına erişmeye gerek kalmadan cevaplar. Akıllı  mekanizması sayesinde sorgunun birebir aynı olmasını beklemeden,  elindekilerle cevabını verip veremeyeceğini ölçer ve buna göre sorgu  cevabını hazırlar.
Oracle BI Suite EE, temel olarak iki bölümden oluşmaktadır;
1.      Yönetim Bölümü: Veri kaynağı tanımlama, modelleme ve yönetim aktivitelerinin gerçekleştirildiği bölüm
2.      Raporlama Bölümü:  Raporların, etkileşimli gösterim tablolarının (dashboard) hazırlandığı,  anlık (ad-hoc) sorgulalamarın gerçekleştirildiği ve veri dağıtım  işlemlerinin tanımlandığı bölüm
Yönetim Bölümü
Fiziksel  veri kaynaklarını tanımlama, bunları kullanarak modelleme yapma ve  bunları kullanıma sunma işlemleri bu bölümde yapılır. İçerisinde üç  katman yer alır.
1.      Fiziksel  Katman: Bu katmanda fiziksel veri kaynakları tanımları bulunur. Her  kaynak için bir bağlantı havuzu (connection pool) yaratılır ve bu sayede  fiziksel kaynaklara erişimler kontrol edilir. Ayrıca bu katman veri  kaynağının tipine göre bağlantı tipini de (ODBC ya da doğrudan)  ayarlamaktadır.
2.      Modelleme  Katmanı: Fiziksel katmanda bulunan veri kaynakları, iş modelleme  katmanında yapılacak çalışmalar için temel teşkil ederler. Bu katmanda  yapılacak çalışmalar ile OLTP sistemlerinin kayıt yaratmaya elverişli  fakat sorgu yapmaya elverişli olmayan normalize yapıları denormalize  edilebilmekte, farklı veri kaynaklarından gelen bilgiler aynı modelde  birleştirilebilmekte, boyut (dimension) tanımlamaları yapılmakta ve  ölçütler (metric) oluşturulabilmektedir. Bu katman sayesinde  kullanıcılar OLTP sisteminden soyutlanmaktadır.
Modelleme  sırasında OLTP tabloları en iyi sorgu performansı almak için Star şema  denilen yapılara dönüştürülür. Gerçek (Fact) tabloları oluşturulur,  bunların çevrelerine boyut  (dimension) tabloları konur ve boyutlardaki kırılımlar oluşturulur. 
3.      Sunum  Katmanı: Bu katmanın çıktısı, kullanıcıların rapor ve sorgu  hazırlamakta kullanacakları yapılardır. Bu katman sayesinde, eldeki  alanlar kurum içerisinde kullanılan terminolojiye dönüştürülebilir ve  modelleme için gerekli olan ama iş birimleri için herhangi bir değer  taşımayan alanlar (tekliği sağlayan anahtar alanlar gibi)  maskelenebilir. 
Yönetim bölümüne ait bir görüntü (Şekil 2)de görülmektedir. 
Yukarıdaki örnekte de görüleceği gibi çok farklı türde veri kaynakları (Ms Excel, Ms Access 97, Oracle 10 g,  XML  dosyası) modele baz oluşturmuştur. Bu kaynaklar kullanılarak  oluşturulan modeller, daha sonrasında kullanıcıya çok farklı konu  alanları (subject area) olarak sunulmuştur.  
Kullanıcı yaratma, kullanıcı grubu yaratma ve yetkilendirme işlemleri yine bu bölümde  yönetilmektedir.  Oracle BI EE'nin çok etkili bir yetkilendirme yapısı yapısı vardır.  Kullanıcılar ve gruplar, konu alanı bazında, bu alan içerisindeki tablo  bazında ve bu tablonun alanı bazında yetkilendirmeye tabi  tutulabilmektedirler.
Raporlama Bölümü
Yönetim  bölümünde hazırlanmış konu alanları raporlama bölümü tarafından  kullanılır. Oracle BI EE'nin yaygın olarak kullanılan kısmı bu bölümdür.  Bu bölüm tamamen Web tabanlıdır ve WEB Browser'lar ile erişilerek  kullanılmaktadır. 
Dasboard:  Kullanıcı sisteme ilk girdiğinde kendisinin kullanabileceği etkileşimli  gösterge tablosu (dashboard) ile karşılaşır. Bir dasboard birden fazla  sayfa içerebilir ve bir sayfa birçok raporu barındırabilir.  Dashboard'lar uçaklardaki kokpitlere benzetilebilir. Burası genel durum  hakkında bilgi almak için en uygun yerdir. Oracle BI EE, etkileşimli  dasboard'ları sayesinde kullanıcıların raporlar üzerinden detaylara  inmelerine (drill-down) olanak tanır. Böylelikle isteğe bağlı olarak  özetten detaya inilebilir. Detaya inme işlemi her türlü rapor (tablo,  grafik, pilot tablo vs.) üzerinden gerçekleştirilebilir. Kullanıcılar  kendi yetkileri dahilinde mevcut dashboard'ları değiştirebilir,  yenilerini hazırlayabilir ve bunları genel kullanıma sunabilir.  Dashboard'ların zengin içerik seçenekleri vardır. Raporlar, başka  raporlara ya da dashboardlara erişim sağlayan linkler, imajlar,  hazırlanmış raporların listelenebileceği "folder" objeleri ve HTML  kodunun yazılabileceği HTML objeleri dashboardlar içerisinde  bulunabilirler. (Şekil-3) de bir dasboard örneği görülmektedir. 
Answers:  Raporlar "Answers" denilen bölüm içerisinde hazırlanmaktadır. Buraya  erişen kullanıcı bir konu alanı seçerek rapor ya da sorgu hazırlamaya  başlayabilir. Daha önce hazırlanmış raporların değiştirilmesi de yine  "answers" bölümünden gerçekleştirilir. Kullanıcılar hazırladıkları  raporlar sonra kullanmak üzere saklayabilirler ya da diğer  kullanıcılarla paylaşabilirler. Herhangi bir durumu incelemek üzere  yapılacak anlık (ad-hoc) sorgulamalar da yine bu bölümden  gerçekleştirilir.  
Bir  konu alanı seçildikten sonra, sorgu hazırlayacak kullanıcıya o konu  alanı içerisindeki objeler listelenir ve boş bir sayfa açılır. Kullanıcı  bu objelerden ihtiyaç duyduklarına tıklayarak sorgusunu hazırlar  (Şekil-4). Hazırlanan raporda drill-down işlemi, seçilen boyutlar  üzerinden otomatik olarak gerçekleştirilir, ayrıca bir işlem yapılmasına  gerek yoktur.
Hazırlanan  sorgular için zengin filtreleme olanakları mevcuttur. Bir raporun  sonucu başka bir rapor için filtre olabilir, kullanıcıdan bilgi  istenerek filtre oluşturulabilir, kullanıcı ya da repository bazında  değer alan değişkenler filtrelemede kullanılabilir veya statik olarak  değerler verilerek filtreler oluşturulabilir. Bu filtreler Oracle BI  Server'a gönderilecek sorguların içerisinde bulunurlar ve dönen sonucu  etkilerler.
Delivers:  "Delivers" bölümü çeşitli ortamlara rapor sonuçlarının dağıtımının  yapıldığı yerdir. Burada işler iBot denilen yapılar sayesinde  gerçekleştirilir. iBot'lar hangi işin, ne zaman, ne sıklıkla  yapılacağının belirtildiği yapılardır. Bir rapordan dönen sonuca göre  iBot'ların tetiklenmesi sağlanabilir. Alıcı listesi bir rapordan  alınabilir ya da iBot'u yaratan kişi tarafından belirlenebilir.  Dağıtılması istenilen rapor çeşitli ortamlara (e-posta, cep telefonu,  cep bilgisayarı gibi), çeşitli şekillerde (PDF, HTML gibi)  gönderilebilir. Rapor dışında parametrik olarak düzenlenebilen metinler  de dağıtılan içerikte yer alabilir. iBot'lar aynı zamanda Oracle BI  Server'ın önbelleğini doldurmakta da kullanılmaktadır. Çalışma saatleri  dışında kurulan iBot'lar, belirlenen sorguları çalıştırarak önbelleğin  dolmasını sağlarlar. Bir iBot bittiğinde başka bir iBot'u  çalıştırabilir, Java ya da VBScript başlatabilir. "Delivers" bölümü ile  ilgili bir ekran görüntüsü (Şekil-6) da görülebilir.
Çevrimdışı raporlama:  Oracle BI EE, üretilen raporların çevrimdışı (offline) olunan  durumlarda bile kullanılmasını sağlayacak "Briefing Book" yapısını  sunar. Briefing Book, bir dashboard sayfasını kopyalar ve aynen  bağlantılıyken dashboard'u kullanır gibi çevrimdışında da kullanımını  sağlar. Briefing Book'lar dashboard'larda sunulan raporların  arşivlenmesi konusunda da kullanılmaktadır.
Kaynak : http://blogs.oracle.com/oraclebi_tr/2009/11/oracle_bi_suite_genel_tanitim.html 
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder